Systemische benadering gebitsontstekingen; een introductie
ReThink Foundation
soort
Nascholing
niveau
HBO
kosten
Tussen €0 en €100
duur scholing
4 uren
studie belasting
4 uur (0.25 ECTS)
studenttevredenheid
Bekijk waardering
Uit steeds meer onderzoek blijkt het microbioom een belangrijke speler bij pathofysiologie van een spectrum aan ziektebeelden. Sommige wetenschappers noemen het microbioom zelfs een orgaan vanwege diens rol bij metabolisme, afweerregulatie en afweercompetentie.
Ook in de mondholte en alle ruimten die hiermee verbonden zijn leven ontelbare micro-organismen, die de balans tussen een gezond gebit en gebitsaantasting bewaken. De betrokkenheid van specifieke, dominante bacteriën bij de etiologie van gebitsaandoeningen, zoals parodontitis, is onomstreden en aangrijpingspunt voor therapeutische interventies.
Gezien de aanwezigheid en mogelijke betrokkenheid van deze ongunstige bacteriën bij de pathologie van aandoeningen buiten de orale ruimte, kan tijdige waarneming en interventie gericht op het normaliseren van de interactie tussen het lokale en intestinale microbioom en aanverwante afweermechanismen van grote waarde zijn.
Hoofdoel:
De scholing is gericht op het duiden en analyseren van het microbioom in algemene zin en die van het orale microbioom in het bijzonder. Daarbij wordt nauwgezet gekeken naar de pathofysiologische ontwikkeling van parodontitis en de oplossing hiervan.
Leerdoelen
· De deelnemer heeft na deelname meer kennis en inzicht verworven van de pathofysiologie die ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van ontstekingen in de orale ruimte;
· De deelnemer kan na deelname makkelijker relaties leggen tussen de orale structuren en de andere metabole en immunologische processen van het lichaam;
· De deelnemer is na deelname in staat lokale symptomatologie te koppelen aan systemische processen en afwijkingen;
· De deelnemer kan na deelname de weergave van anatomische afwijkingen, zoals waargenomen aan de hand van diagnostiek, vertalen
Ook in de mondholte en alle ruimten die hiermee verbonden zijn leven ontelbare micro-organismen, die de balans tussen een gezond gebit en gebitsaantasting bewaken. De betrokkenheid van specifieke, dominante bacteriën bij de etiologie van gebitsaandoeningen, zoals parodontitis, is onomstreden en aangrijpingspunt voor therapeutische interventies.
Gezien de aanwezigheid en mogelijke betrokkenheid van deze ongunstige bacteriën bij de pathologie van aandoeningen buiten de orale ruimte, kan tijdige waarneming en interventie gericht op het normaliseren van de interactie tussen het lokale en intestinale microbioom en aanverwante afweermechanismen van grote waarde zijn.
Hoofdoel:
De scholing is gericht op het duiden en analyseren van het microbioom in algemene zin en die van het orale microbioom in het bijzonder. Daarbij wordt nauwgezet gekeken naar de pathofysiologische ontwikkeling van parodontitis en de oplossing hiervan.
Leerdoelen
· De deelnemer heeft na deelname meer kennis en inzicht verworven van de pathofysiologie die ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van ontstekingen in de orale ruimte;
· De deelnemer kan na deelname makkelijker relaties leggen tussen de orale structuren en de andere metabole en immunologische processen van het lichaam;
· De deelnemer is na deelname in staat lokale symptomatologie te koppelen aan systemische processen en afwijkingen;
· De deelnemer kan na deelname de weergave van anatomische afwijkingen, zoals waargenomen aan de hand van diagnostiek, vertalen
Startdatum
Informeer bij opleider
KTNO ID
K12717
Startdatum accreditatie
01-11-2022
Categorieën
Vakinhoudelijk
Natuurgeneeskunde
Therapeutische vorming
Medische kennis
Natuurgeneeskunde
Therapeutische vorming
Medische kennis
Vakgebieden
Medische kennis
Pathologie
Orthomoleculaire therapie
Pathologie
Orthomoleculaire therapie
Leervorm
Webinar
Aangeboden sinds
2012
Subthema's
Pathologie
Instapniveau
Specialistische kennis en/of ervaring als zorgverlener vereist
Groepsgrootte
N.v.t.
Afrondend examen
Nee
SBU Opbouw
Online contact: 2 uur
Zelfstudie: 2 uur
Totaal: 4 uur
Zelfstudie: 2 uur
Totaal: 4 uur
Docenten (1)
-
Robert van Esch
11 scholingen